Rodzaje coachingu
Coaching może dotyczyć różnych obszarów, m.in. relacji społecznych i interpersonalnych, kariery, biznesu. Najbardziej popularne formy coachingu to:
EXECUTIVE COACHING - kierowany jest do najwyższej kadry kierowniczej, chcącej rozwijać swój styl przywódczy w oparciu o własne zasoby. Jest procesem rozwoju kompetencji menedżerskich, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klienta. Executive coaching zapewnia poufną i ukierunkowaną na klienta formę współpracy, tak by mógł osiągnąć najwyższy stopień swoich umiejętności i kompetencji w drodze do wytyczonych celów zawodowych. Umożliwia zyskanie nowego spojrzenia na dotychczasowe sposoby zarządzania.
BUSINESS COACHING - kierowany jest do menedżerów średniego szczebla. Jego celem jest wsparcie klienta w doskonaleniu wybranych kompetencji niezbędnych do realizacji wyznaczonych planów zawodowych, a w rezultacie rozwoju kariery zawodowej. Sesje coachingowe ściśle wiążą się z tematami wykonywanej pracy i jej przebiegiem. Z jednej strony służą podnoszeniu kwalifikacji menedżerskich, a z drugiej służy doskonaleniu wybranych kompetencji w celu zwiększenia osobistej efektywności.
CAREER COACHING - przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcą zaplanować i rozwijać swoją karierę zawodową. Jego celem jest odnalezienie w zasobach klienta stabilnych fundamentów, na których budować będzie pracę zawodową. Co więcej, coach pomaga w kierowaniu kariery zawodowej w oparciu o wyznawane wartości. Career coaching umożliwia obiektywną ocenę aktualnej sytuacji zawodowej i wskazanie ewentualnych możliwości rozwoju bądź jego zagrożeń.
PERSONAL COACHING / LIFE COACHING - przeznaczony jest dla klientów indywidualnych na każdym etapie życia, którzy pragną realizować swoje plany osobiste i zawodowe. Ten rodzaj coachingu oparty jest na założeniu, że każdy człowiek realizować chce własne cele, zgodnie z wyznawanym systemem wartości. Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w określaniu planów życiowych zgodnie z najważniejszymi dla klienta wartościami. Coach towarzyszy klientowi w realizacji wybranych planów, poprzez budzenie w nim przekonania, że w nim znajdują się najcenniejsze zasoby niezbędne do podążania obraną drogą. W konsekwencji doprowadzić ma to do przejęcia przez klienta pełnej odpowiedzialności za własne postępowanie i rozwój.
LINKI:
http://gwps.pl/coaching-warszawa/blog/rodzaje-coachingu-2/
http://centrumrozwoju.pl/index.php?id=107&tx_ttnews%5Btt_news%5D=43&cHash=81e6eaf2fa2732a550f18a66613f1fa7